"

 


Το Διαδίκτυο αλλάζει τις καταναλωτικές συμπεριφορές

Ο άνθρωπος ανέκαθεν συμμετείχε σε μια διαδικασία αγοράς και πώλησης

προϊόντων και υπηρεσιών, κάτι που συνετέλεσε στη δημιουργία των πρώτων κοινωνιών. Δεν είναι τυχαίο ότι η λέξη «αγορά» σημαίνει τόσο αυτήν την αγοραπωλησία προϊόντων όσο και τη διακίνηση ιδεών, όπως στην Αρχαία Αγορά της κλασικής Ελλάδας. 

Μολονότι η ανάγκη να υπάρχει εμπόριο είναι συνεχής και αδιαπραγμάτευτη στο πέρασμα των αιώνων, σε κάποιες ιστορικές περιόδους σημειώθηκαν θεμελιώδεις αλλαγές, θα λέγαμε επαναστάσεις, στον τρόπο με τον οποίο πραγματοποιούνταν οι εμπορικές συναλλαγές. 

Μια τέτοια επανάσταση, ίσως η πρώτη, είναι το πέρασμα από την ανταλλακτική οικονομία στη χρήση του χρήματος γι’ αυτές τις συναλλαγές. Έκτοτε ακολούθησαν πολλές άλλες αλλαγές στον τρόπο με τον οποίο επιτυγχάνεται η εμπορική δραστηριότητα, όπως είναι π.χ. το πλαστικό χρήμα.

Μια τέτοια τεράστια αλλαγή είναι και η επικράτηση του ηλεκτρονικού εμπορίου, του e-commerce, αυτού δηλαδή που διεξάγεται μέσω του Διαδικτύου. Οι παραδοσιακές εμπορικές επιχειρήσεις, βλέποντας τις ραγδαίες τεχνολογικές εξελίξεις, αλλά και το γεγονός ότι σχεδόν όλος ο πλανήτης χρησιμοποιεί το Ίντερνετ για μια σειρά από ανάγκες του, άρχισαν να δίνουν το «παρών» στο νέο μέσο επικοινωνίας και ενημέρωσης κατασκευάζοντας ιστοσελίδες και website  όπου παρουσιάζουν τα προϊόντα τους, τις τιμές τους, τα συγκριτικά τους πλεονεκτήματα έναντι των άλλων, αλλά και τους τρόπους πληρωμής. 

Τα παλιά, παραδοσιακά μαγαζιά με τις φανταχτερές βιτρίνες τους έδωσαν τη θέση τους σε καλαίσθητες και φροντισμένες ιστοσελίδες όπου οι πελάτες μπορούν να δουν συγκεντρωτικά όλα τα προϊόντα, να διαλέξουν αυτό που θέλουν και να το πληρώσουν ακόμα και μέσω της ίδιας της ιστοσελίδας της εκάστοτε επιχείρησης. Η χρήση χρεωστικής ή πιστωτικής κάρτας είναι απολύτως ασφαλής και η συναλλαγή ολοκληρώνεται ταχύτατα από το σπίτι του πελάτη. Το μόνο που έχει να περιμένει ο αγοραστής είναι να φτάσει το προϊόν στην πόρτα του σπιτιού του. 

Αυτή η αλλαγή στον τρόπο αγοράς συνεπάγεται και αλλαγές στην καταναλωτική μας συμπεριφορά, αφού γινόμαστε πιο επιλεκτικοί, μας είναι πιο εύκολο να συγκρίνουμε τις τιμές που αφορούν τα ίδια προϊόντα, μια διαδικασία που κανονικά θα σήμαινε πολύ… περπάτημα, ενώ γλιτώνουμε πολύ χρόνο, περιορίζοντας τη φυσική μας παρουσία στα καταστήματα μόνο στις πολύ μεγάλες και δαπανηρές αγορές, π.χ. αγορά αυτοκινήτου.

Είναι επίσης αξιοσημείωτο ότι δημιουργείται ένας νέος επαγγελματικός χώρος που παρέχει πολλές ευκαιρίες απασχόλησης, με τη διαφήμιση να αποτελεί έναν τομέα που αναπτύσσεται ραγδαία και έχει μεγάλες προοπτικές. Η χρήση, μάλιστα, των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, όπως το Tik Tok, το Instagram και το –παραδοσιακό πλέον– Facebook, είναι μία ακόμη παράμετρος που δίνει δυναμική τόσο στο ηλεκτρονικό εμπόριο όσο και στην προώθηση και προβολή των προϊόντων.               

Σήμερα πια που οι περισσότεροι οικονομικά ενεργοί άνθρωποι στον πλανήτη είναι μέλη σε κάποιο από τα social media ή τουλάχιστον έχουν κάποια τριβή με αυτά, είναι πολύ εύκολο να παρουσιάσει κανείς τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες που παρέχει. Εξίσου εύκολο είναι και για τους χρήστες/πελάτες να πληροφορηθούν τι καινούργιο υπάρχει στην αγορά με βάση τα ενδιαφέροντά τους.

Το τοπίο που έχει διαμορφωθεί πια στον χώρο του Διαδικτύου δείχνει να είναι πολύ αποτελεσματικό και εύχρηστο τόσο για τις επιχειρήσεις όσο και για τους καταναλωτές, χωρίς να διαφαίνεται προς το παρόν κάποια κάμψη. Αντίθετα, φαίνεται πως το ηλεκτρονικό εμπόριο ήρθε για να μείνει.               






 


Created and Support by Byte1 | Copyright © 2018 ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΑ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΣΕΝΤΡΑ ΚΑΣΤΟΡΙΑΣ