10 λάθη που κάνεις στην παραλία



Τα λάθη που κάνουμε στην παραλία δεν είναι πάρα πολλά είναι όμως ουσιαστικά για την ασφάλειά μας.

Και το χειρότερο αν και τα ξέρουμε, τα επαναλαμβάνουμε. Μήπως να τα ξαναθυμηθούμε;

Τους βασικούς κανόνες προφύλαξης από τον ήλιο λίγο πολύ όλοι τους γνωρίζουμε, ειδικά, μετά από όσα ακούγονται τα τελευταία χρόνια για την αύξηση της υπεριώδους ακτινοβολίας εξαιτίας της μείωσης του όζοντος στην ατμόσφαιρα.

Aυτό όμως που ίσως πολλοί δεν γνωρίζουν, είναι ότι η εμφάνιση μελανώματος (μορφή καρκίνου του δέρματος) σχετίζεται συνήθως με λάθη, που οι περισσότεροι κάνουμε στην «διαχείριση» του ήλιου όχι μόνο στην παραλία, αλλά και στην καθημερινή πρακτική.

Ας δούμε λοιπόν τι συμβουλεύουν: ο πρόεδρος της Ελληνικής Επιτροπής της Ευρωπαϊκής Ημέρας Μελανώματος καθηγητής Ανδρέας Κατσάμπας, ο πρόεδρος της Ελληνικής Δερματολογικής και Αφροδισιολογικής Εταιρείας καθηγητής Δημήτρης Ρηγόπουλος και ο πρόεδρος της Πανελλήνιας ΄Ενωσης Οπτικών και Οπτομετρών Στέλιος Μυλόβας.

Λάθος Νο 1

Όταν έχει συννεφιά ή βρίσκεσαι κάτω από την ομπρέλα, δεν «φοράς» αντηλιακό
Ούτε η σκιά της ομπρέλας ούτε η συννεφιά προφυλάσσουν απόλυτα από τον ήλιο, αφού σε ορισμένες επιφάνειες όπως είναι το νερό και η άμμος, η ακτινοβολία αντανακλάται. Για παράδειγμα, στην άμμο αντανακλάται σε ποσοστό 17-25%, οπότε το αντηλιακό, είναι απαραίτητο ακόμη και κάτω από την ομπρέλα. Επίσης κατά τη διάρκεια μιας συννεφιασμένης ημέρας, οι ακτίνες του ήλιου περνούν από τα σύννεφα και προκαλούν την ίδια βλάβη στο δέρμα αν δεν είναι προστατευμένο όπως και αν είχε ηλιοφάνεια. Eπιπλέον, η ηλιακή ακτινοβολία φτάνει σε μας, ακόμη κι όταν κολυμπάμε.

Τι να κάνεις: Xρησιμοποίησε αντηλιακό ακόμα και αν πιστεύεις ότι δεν χρειάζεται. Ακόμα, ο γνωστός … εξοπλισμός (καπέλο, μπλουζάκι, γυαλιά) επιβάλλεται και σε αυτές τις περιπτώσεις,

Λάθος Νο 2

Κάνεις ηλιοθεραπεία με τις ώρες
Ακόμη κι αν χρησιμοποιείς το κατάλληλο αντηλιακό προϊόν, υπάρχει χρονικός περιορισμός της έκθεσης στον ήλιο, ειδικά στα πρώτα μπάνια. Την πρώτη μέρα για παράδειγμα μπορείς να μείνεις στον ήλιο περίπου:

15 λεπτά αν ανήκεις στον φωτότυπο 1 και 2 (ανοιχτόχρωμη επιδερμίδα, που καίγεται εύκολα),
30 λεπτά αν ανήκεις στο φωτότυπο 3 (μέτρια ανοιχτή επιδερμίδα) και
45 λεπτά αν ανήκεις στον φωτότυπο 4 (σταρένια επιδερμίδα).
Τι να κάνεις: Στις επόμενες επισκέψεις στην παραλία μπορείς να προσθέσεις στον χρόνο έκθεσής σου από 15 λεπτά κάθε φορά.

Λάθος Νο 3

Δεν ανανεώνεις το αντηλιακό σου ή σταματάς να βάζεις αντηλιακό όταν μαυρίζεις
Εάν η επιδερμίδα σου έχει μαυρίσει ή είναι σκουρόχρωμη, δεν σημαίνει ότι δεν χρειάζεται προστασία από τον ήλιο. Η αυξημένη ποσότητα μελανίνης μπορεί να σε προστατέψει από το έγκαυμα, αλλά όχι και από τις υπόλοιπες αρνητικές επιπτώσεις του ήλιου, όπως η φωτογήρανση και ο καρκίνος του δέρματος.

Τι να κάνεις: Να επαναλαμβάνεις τη χρήση αντηλιακού κάθε δύο ώρες και κάθε φορά που βγαίνεις από τη θάλασσα, καθώς το αντηλιακό χάνει τη δραστικότητά του με τον ιδρώτα, την τριβή, το νερό και τη θερμότητα, όσο μεγάλο SPF κι αν έχει.

Λάθος Νο 4

Δεν παίρνεις αντηλιακά μέτρα κατά την οδήγηση
Η οδήγηση κατά τη διάρκεια μιας ηλιόλουστης ημέρας σημαίνει ότι οι ακτίνες UV περνούν μέσα από τα τζάμια του αυτοκινήτου και προκαλούν ζημιά στα πρόσωπο, στα χέρια και σε οποιοδήποτε άλλο σημείο του σώματος είναι εκτεθειμένο χωρίς προστασία.

Τι να κάνεις: Από τη στιγμή που μπαίνεις στο αυτοκίνητο, μην παραλείπεις να βάζεις αντηλιακό ακόμα κι όταν έχει συννεφιά, καθώς το 80% των ηλιακών ακτίνων διαπερνούν τα σύννεφα..

Λάθος Νο 5

Πιστεύεις ότι επειδή είσαι μελαχρινή δεν χρειάζεσαι αντηλιακή προστασία
Αν έχεις σκούρο δέρμα ενδεχομένως να θεωρείς -λανθασμένα- ότι δεν κινδυνεύεις από τον καρκίνο του δέρματος, καθώς δεν είναι εύκολο να πάθεις ηλιακό έγκαυμα. Το πιο επικίνδυνο σημείο, είναι ακριβώς ότι εξαιτίας της σκούρας επιδερμίδας η εκδήλωση του καρκίνου δεν εντοπίζεται εύκολα στα αρχικά του στάδια με αποτέλεσμα όταν γίνει αντιληπτός να είναι πια αργά για να αντιμετωπιστεί με απλή αγωγή.

Τι να κάνεις: Αν έχεις σκουρόχρωμο δέρμα καλό είναι να χρησιμοποιείς αντηλιακό, καθώς κανένας δεν έχει ανοσία στον καρκίνο του δέρματος, ανεξάρτητα από το χρώμα του δέρματός του.

Λάθος Νο 6

Δεν φοράς γυαλιά ηλίου ή προτιμάς τα μοδάτα αλλά χωρίς προδιαγραφές και αμφιβόλου ποιότητας
Η ηλιακή ακτινοβολία προσβάλλει αρχικά το δέρμα των βλεφάρων, δημιουργώντας πρόωρη γήρανση και ρυτίδες. Πέρα όμως από τις αισθητικές συνέπειες στα βλέφαρα, μπορούν, δυστυχώς, να δημιουργηθούν και κακοήθεις καταστάσεις (εμφάνιση όγκων, όπως επιθηλιώματα ή βασικοκυτταρικό καρκίνωμα).

Τι να κάνεις: Τα γυαλιά ηλίου είναι απαραίτητα ακόμα και στη σκιά. Και βέβαια, όπως επισημαίνουν οι ειδικοί: «πρέπει να είναι απορροφητικά απέναντι στην υπεριώδη ακτινοβολία, να είναι κατασκευασμένα από οργανικά υλικά (πλαστικά), για να αποφεύγονται έτσι ατυχήματα από πιθανή θραύση τους και να φέρουν επάνω τους το σήμα πιστοποίησης CE. Πρόκειται για σήμα της Ευρωπαϊκής Κοινότητας, που δηλώνει ότι τα γυαλιά πληρούν τις προδιαγραφές .Είναι δηλαδή οπτικά “κατεργασμένα” και κατάλληλα για να προφυλάξουν τα μάτια».

Λάθος Νο 7

Επιλέγεις ρούχα που δεν σε προστατεύουν
Ένα ακόμα σημαντικό μέσο προστασίας από την ηλιακή ακτινοβολία είναι τα ρούχα. Για παράδειγμα, ένα ανοιχτόχρωμο μπλουζάκι με πυκνή ύφανση είναι πολύ σημαντικό και θα πρέπει να το έχεις πάντα μαζί σου στην παραλία, και όχι μόνο αφού έχει ήδη κοκκινίσει το δέρμα σου.

Τι να κάνεις: Αναζήτησε στην αγορά και ρούχα με προστασία ενάντια στις ακτίνες UV, όπως μαγιό, T-shirts, σορτς και καπέλα τα οποία προφέρουν 40 SPF ή και περισσότερο, ακόμα κι αν βραχούν.

Λάθος Νο 8

Κάνεις σπορ σε ακατάλληλες ώρες
Συνιστάται να αποφεύγεται η έκθεση στον ήλιο μεταξύ 11π.μ. και 4μ.μ., γιατί τότε οι ακτίνες του ηλίου είναι κάθετες και καίνε πιο πολύ, επομένως είναι και πολύ πιο επικίνδυνες. Επιπλέον η υπερβολική εφίδρωση κατά τη άθληση, αφαιρεί την αντηλιακή κρέμα πιο γρήγορα από το δέρμα, γι' αυτό και θα πρέπει να χρησιμοποιείς το αντηλιακό σου πιο συχνά.

Τι να κάνεις: Προτίμησε ένα αντηλιακό σε μορφή σπρέι που να αναγράφει ότι είναι ανθεκτικό στο νερό και τον ιδρώτα, ώστε να φτάνει εύκολα σε όλα τα σημεία, ακόμη και στην πλάτη, ενώ τη μύτη και τα χείλη θα προστατέψει ιδανικά ένα αντηλιακό στικ. Και βέβαια το καλύτερο είναι να κυκλοφορείς ή να αθλείσαι στην παραλία, το πρωί πριν τις 10 και το απόγευμα μετά τις 6. Ο ήλιος στα διαστήματα αυτά δεν προκαλεί ποτέ εγκαύματα.

Λάθος Νο 9

Χρησιμοποιείς προϊόντα για μαύρισμα χωρίς ήλιο και νομίζεις ότι σε προστατεύουν και από τον ήλιο
Τα προϊόντα αυτομαυρίσματος δεν παρέχουν προστασία από τον ήλιο. Tο καφετί χρώμα που προσφέρουν είναι απλώς αποτέλεσμα μιας διαδικασίας οξείδωσης (όπως ένα μήλο, όταν κοπεί στα δύο, γίνεται καφέ) και δεν έχουν τις επικίνδυνες παρενέργειες του σολάριουμ. Τα χάπια που περιέχουν καροτίνη χαρίζουν επίσης κάποιο χρώμα στο δέρμα όμως δεν σε προστατεύουν ούτε αυτά από τον ήλιο.

Τι να κάνεις: Η χρήση αντηλιακού κατά τις ώρες έκθεσης σου στον ήλιο και όλα τα μέτρα αντηλιακής προστασίας θα πρέπει να ακολουθούνται κανονικά, ανεξάρτητα από το αν έχεις ή όχι χρησιμοποιήσει κάποιο προϊόν για μαύρισμα χωρίς ήλιο. Όσο για τα «χάπια μαυρίσματος», συνιστώνται μόνο για τη θεραπεία ορισμένων δερματοπαθειών και θα πρέπει να συνταγογραφούνται μόνο από γιατρό.

Λάθος Νο 10

Φοράς αρώματα με οινόπνευμα

Ειδικά στα ευαίσθητα δέρματα μπορεί να προκαλέσουν φωτοευαισθησία, δηλαδή, τοπικές αντιδράσεις του δέρματος (ερυθρότητα, οίδημα, εξάνθημα, κνη­σμό). Η φωτοαλλεργική αντίδραση επίσης, που οφείλεται σε φαρμακευτικές ουσίες που ενδεχομένως λαμβάνουμε - πχ αλοιφές για τη θεραπεία ακμής- συχνά εκδηλώνεται και από καλλυντικά -π.χ αιθέρια έλαια, αρωματικά σαπούνια, αρώματα και κρέμες- που τα συστατικά τους μπορεί να προκαλέσουν φωτοτοξική αντίδραση.

Τι να κάνεις: Προτίμησε ένα ελαφρύ καλοκαιρινό άρωμα χωρίς αλκοόλ. Εναλλακτικά μπορείς να χρησιμοποιήσεις και ένα ξηρό λάδι με άρωμα κάποιου φρούτου ή καρπού, που θα ενυδατώνει το δέρμα σου, ενώ παράλληλα θα σκορπά τριγύρω και τo απαλό άρωμα του.

Ποιο είναι το κατάλληλο αντηλιακό για μένα;

SPF 50 αν ανήκεις στο φωτότυπο 1: λευκή επιδερμίδα και ξανθά ή κόκκινα μαλλιά, που καίγεται σχεδόν πάντα από τον ήλιο.
SPF 50 και σταδιακά μέχρι 20, αν ανήκεις στο φωτότυπο 2: ανοιχτόχρωμη επιδερμίδα, με ξανθά ή καστανά ανοιχτά μαλλιά, που καίγεται εύκολα.
SPF 30 αν ανήκεις στον φωτότυπο 3: μέτρια ανοιχτή επιδερμίδα, με καστανόξανθα ή καστανά μαλλιά.
SPF 15 ανήκεις στον φωτότυπο 4: σταρένια επιδερμίδα, με καστανά μαλλιά, και σκούρα μάτια). Η αυξημένη μελανίνη προσφέρει μια φυσική «αντηλιακή ασπίδα.

Πηγή: womenonly.gr


Created and Support by Byte1 | Copyright © 2018 ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΑ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΣΕΝΤΡΑ ΚΑΣΤΟΡΙΑΣ