Νο.Δ.Ε. Καστοριάς για τις εξελίξεις στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση

Ο Πρόεδρος της ΝΟ.Δ.Ε. Καστοριάς κ. Στέργιος Αδάμ δηλώνει ότι παρακολουθεί με προβληματισμό και επιφύλαξη τις εξελίξεις που λαμβάνουν χώρα στους κύκλους της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης της περιοχής μας. 



Καταρχήν ξεκαθαρίζει ότι το όλο εγχείρημα της ενοποίησης της Τριτοβάθμιας Εκπ/σης σε επίπεδο επικράτειας κινείται σε μία θετική κατεύθυνση, αρκεί να διασφαλιστούν τα διακριτά όρια και ο χαρακτήρας των ιδρυμάτων (Σχολών – Τμημάτων), όπως καθορίζονται από τα ακαδημαϊκά - επιστημονικά – παιδαγωγικά – ερευνητικά – αναπτυξιακά μοντέλα που καθορίζουν τα Τμήματα και διασφαλίζονται από τις Διοικήσεις, το Προσωπικό και τους Φοιτητές.

Καθώς σήμερα διαμορφώνεται εκ νέου ο χάρτης της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, του οποίου η μορφολογία θα καθορίσει πολλά για την περιοχή μας και τους κατοίκους της για τα επόμενα 30 και πλέον χρόνια, καλεί όλους τους φορείς του τόπου, καθώς και όσους ανθρώπους ενδιαφέρονται, να διατυπώσουν τις απόψεις, τις προτάσεις, τους προβληματισμούς και τις ανησυχίες τους για το θέμα… να το κάνουν όμως σήμερα.

Η πρόσφατη ιστορία με την λειτουργία της Αρχιτεκτονικής Σχολής στην πόλη μας, μόνο πληγές δημιούργησε, όπως αναφέρει, και ποτέ δεν απαντήθηκε εν τέλει, γιατί λειτούργησε αλλού και όχι εκεί που το ελληνικό δημόσιο δαπάνησε χρήματα για να λειτουργήσει. Μάλιστα δέχεται όσες ευθύνες  αναλογούν κομματικά και κυβερνητικά την παράταξή του αλλά  ρίχνει εξίσου βέλη και  στο σημερινό περιφερειάρχη της πόλης μας.

Θεωρεί ότι η ίδρυση και η αναβάθμιση Τμημάτων σε μία περιοχή δεν πρέπει να γίνεται με κύριο γνώμονα τις οικονομικές ευκαιρίες που θα δημιουργήσουν οι ανάγκες των φοιτητών σε μία περιοχή. Τονίζει πως η Τριτοβάθμια Εκπαίδευση για την περιοχή μας δεν είναι μόνο η εξασφάλιση των ενοικιαζομένων διαμερισμάτων και των καταστημάτων εστίασης, αλλά και μία ανάδειξη ενός οράματος και μίας πρισματικής αναπτυξιακής προοπτικής για τον τόπο μας.

Δηλώνει πως δε θα είχε καμία αμφιβολία για το σχεδιαζόμενο εγχείρημα, εάν εκ προοιμίου δεν γεννιούνταν ερωτήματα για τους χειρισμούς και τη διαδικασία, η οποία μπορεί σε θεωρητικό πλαίσιο και σε επίπεδο ελληνικής επικράτειας να φαντάζει φιλόδοξη, όμως στο επίπεδο της μικρής τοπικής μας κοινωνίας μεταφράζεται σε καταδίκη.

Μάλιστα κατά γράφει τα ερωτήματα που προκύπτουν με τις μέρες.

- Πώς είναι δυνατόν η ίδια επιτροπή που συνεδρίασε να παρέδωσε 2 διαφορετικά πορίσματα στον Υπουργό;
- Πώς είναι δυνατόν να μην θεωρούμε ότι υπάρχουν μικροπολιτικές σκοπιμότητες, όταν ο ίδιος ο πρύτανης του ΤΕΙ Δυτ. Μακεδονίας κατήγγειλε ότι επικοινώνησε μαζί του κυβερνητικός βουλευτής της Κοζάνης για να τον καθησυχάσει ότι όταν χρειαστεί -και προφανώς εν όψει εκλογών- θα αυξήσει τον αριθμό των τμημάτων για την Κοζάνη;
- Πώς είναι δυνατόν την ώρα που σε γύρω περιοχές «βρέχει» τμήματα, ο νομός Καστοριάς να έχει μόλις 3 και μάλιστα με τον μικρότερο αριθμό εισακτέων από κάθε άλλη περιοχή;
- Πώς είναι δυνατόν να χαιρόμαστε για την ίδρυση Σχολής στην πόλη μας, όταν αυτή θα έχει ουσιαστικά ένα Τμήμα; Το δεύτερο Τμήμα, το Τμήμα Δημοσιογραφίας, την αξία του οποίου δεν αμφισβητούμε, «ίσως», λέει το πόρισμα, καταφέρουμε να το λειτουργήσουμε το 2021! Δηλαδή μια παλαιολιθική λογική, να τάξουμε τώρα για να ρίξουμε στάχτη στα μάτια και … βλέπουμε.
- Πώς είναι δυνατόν να πανηγυρίζουμε για το Τμήμα Πληροφορικής όταν θα χαθούν τα επαγγελματικά δικαιώματα των πτυχιούχων Μηχανικών Πληροφορικής εφόσον ούτε στις Πολυτεχνικής Σχολές των Μηχανικών θα ανήκει (φρόντισε η Κοζάνη γι’ αυτό), αλλά ούτε και στα Τμήματα Εφαρμοσμένης Πληροφορικής εντάσσεται;
Γιατί δεν αναβαθμίζετε το υπάρχον τμήμα σε Πολυτεχνική Σχολή Μηχανικών Πληροφορικής με έδρα την πόλη της Καστοριάς;

Επίσης  απορεί με το γεγονός οτι η Ακαδημαϊκή Κοινότητα της Δυτ. Μακεδονίας έσπευσε να ταχθεί ομόφωνα υπέρ του (των;) πορίσματος. Και είναι λογικό ένα από τα μελήματά τους να είναι η διαφύλαξη και η επέκταση των κεκτημένων τους. Πραγματικά όμως, αυτές τις Σχολές και τα Τμήματα είχαν ως όραμα για την περιοχή, την οποία κοσμούν με την παρουσία και το έργο τους; Είναι ικανοποιημένοι από την «ποιοτική» αποτύπωση των τμημάτων και σχολών;

Προτείνονται Τμήματα με παρεμφερείς τίτλους, προγράμματα σπουδών και επαγγελματικά δικαιώματα, με απήχηση σε συγκεκριμένες ομάδες ενδιαφέροντος. Σε αρκετές μάλιστα περιπτώσεις χωρίς αναφορές στην ανθρωπογεωγραφία και τις ιδιαίτερες συνθήκες της περιοχής μας. Για πρώτη φορά μάλιστα παρουσιάζεται η μετεξέλιξη ενός Μεταπτυχιακού Προγράμματος Σπουδών της περασμένης δεκαετίας σε Τμήμα και μάλιστα Πολυτεχνικό, ως ακαδημαϊκή αναβάθμιση!
Νομίζω εξ αρχής ότι η ακαδημαϊκή κοινότητα μπορεί να επιχειρηματολογήσει και ν’ αντικρούσει όλα τα προαναφερόμενα. Υπάρχει μεν ο δέοντας σεβασμό και η εμπιστοσύνη στην κρίση της,  αλλά δε υπάρχει ο  φόβος για τη διατύπωση των επιφυλάξεων και των προβληματισμών για τις διαδικασίες, τις προοπτικές αλλά και το πόσο ελκυστικά και βιώσιμα θα είναι τα τμήματα που προτάθηκαν.

Τελειώνοντας, θέτει κάποια ερωτήματα θα θέλαμε προς τον Υπουργό Παιδείας.

1) Με ποιον τρόπο θα γίνεται τελικά η εισαγωγή των μαθητών στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση; Εδώ και έναν χρόνο αλλάζετε θέση κάθε μήνα. Ακόμη το σκέφτεστε και υποκύπτετε σε πιέσεις.
2) Τα τμήματα της περιοχής μας σε ποια κατηγορία θα τα κατατάξετε; Κρίνοντας από τον αριθμό εισακτέων που προκαθορίσατε, φανταζόμαστε ότι θα ανήκουν στα τμήματα «χαμηλής ζήτησης, με δυνατότητα ελεύθερης εγγραφής», χωρίς εξετάσεις δηλαδή.
3) Έχετε εντάξει στις προθέσεις και τις δυνατότητες των Ιδρυμάτων την ανάπτυξη δικτύων συνεργασιών και πρωτοβουλιών με φορείς και επιχειρήσεις για την ανάπτυξη της έρευνας και της καινοτομίας, όπως γίνεται σε όλο τον κόσμο ή θα προτάξετε την γνωστή σας αλλεργία σε οτιδήποτε μη κρατικό που θεωρείται και εξ ορισμού ως κακόβουλο;
4) Δεν ακούσαμε όλο αυτό το διάστημα που συζητάτε με τις Διοικήσεις των Ιδρυμάτων να νοιαστήκατε, να δεσμευτήκατε και να αναλάβατε πρωτοβουλίες για τα φαινόμενα βίας και ανομίας μέσα στους χώρους των Ιδρυμάτων. Μάλλον θεωρείτε ότι με την συγχώνευση των Ιδρυμάτων θα εξαφανιστούν δια μαγείας και όλες αυτές οι θλιβερές και ντροπιαστικές για τη χώρα μας εικόνες.
5) Στο τέλος του πορίσματος προβλέπεται ότι, σύμφωνα με το παραγωγικό δυναμικό και τους δυναμικούς κλάδους της οικονομίας, τις υφιστάμενες υποδομές, την τεχνογνωσία που έχει ήδη η Δυτ. Μακεδονία, θα δημιουργηθούν και τα αντίστοιχα Κέντρα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης (Κ.Ε.Ε.) με προγράμματα διετούς κατάρτισης. Ποια δικαιώματα θα αποκτούν οι τελειόφοιτοι των Κ.Ε.Ε. και πώς θα μπορέσουν να συνυπάρξουν με τις υπάρχουσες δομές Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΙΕΚ – Σχολές Μαθητείας);
Για την Καστοριά έχει προβλεφθεί η ίδρυση Κ.Ε.Ε. με αντικείμενο την Γούνα! Μιας και προσφάτως έχουμε την εμπειρία της πρότασης για την ίδρυση Δικτύου Γούνας από την Δ/νση Α/θμιας Εκπ/σης, το οποίο καταργήθηκε με συνοπτικές διαδικασίες με παρέμβαση του Υπουργείου, θα θέλαμε να σας ρωτήσουμε το εξής: Πριν ανακοινώσετε το Κ.Ε.Ε. για την γούνα, τον περιβαλλοντικά “ευαίσθητο” ειδικό σύμβολο της κυβέρνησής σας κ. Δημητρακόπουλο τον ρωτήσατε;

Created and Support by Byte1 | Copyright © 2018 ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΑ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΣΕΝΤΡΑ ΚΑΣΤΟΡΙΑΣ